מדריכים ומידע שימושי
 
:עקבו אחרינו ב

כך תרכבו בדבוקה: כללי בסיס לרכיבה בפלוטון

הדרך העיקרית של רוכבי הכביש להתמודד מול התנגדות האוויר היא רכיבה בקבוצה צפופה – "דבוקה" בעברית או "פלוטון" בלועזית. איך עושים זאת באופן היעיל ביותר תוך הקטנת הסיכויים להיות מעורבים בתאונה? הנה כמה כללים שכל רוכב בדבוקה חייב להכיר...

ברכיבה במהירות העולה על 15 קמ"ש, התנגדות האוויר הופכת להיות ה"אוייב" הגדול ביותר של רוכב הכביש. אלא שבהתאם לחוקי הפיזיקה, התנגדות האוויר גדלה בריבוע ביחס לעליה במהירות, כך שככל שמטפסים במעלה הקמ"שים, ההתנגדות הזו הופכת לאתגר משמעותי יותר עבור הרוכב הבודד. זוהי הסיבה העיקרית שרוכבי כביש נעים לרוב בקבוצות ("דבוקות") גדולות וצפופות.

peloton riding tips 1הטקטיקה פשוטה: הרוכבים שבקדמת הדבוקה "שוברים" את הרוח עבור הרוכבים שמאחוריהם, כאשר אלה שרוכבים מאחור נהנים מהפחתה של עשרות אחוזים בהתנגדות לתנועה קדימה. במהלך הרכיבה הרוכבים מתחלפים ביניהם, וכך הרוכבים אשר עוברים אל קדמת הדבוקה ("פלוטון" בלועזית), מגיעים מלאי אנרגיה להתמודדות עם מלאכת "שבירת" הרוח. יחד עם זאת, הרכיבה בתוך דבוקה צפופה של רוכבים, טומנת בחובה גם התמודדויות וסכנות רבות העלולות לגרום לתאונות כואבות ורבות משתתפים.
הנה 7 כללים בסיסיים להתנהלות בתוך הדבוקה:

1. עיניים קדימה

נסו להביט קדימה, אל מעבר לרוכב שלפניכם ולצפות את אשר עומד להתרחש: תנועה קלה ימינה או שמאלה בקדמת הפלוטון - מניעה אחריה את כל הדבוקה, ועליכם להיות מוכנים לתנועה של הרוכבים שלצדכם. אל תפחדו להיצמד לגלגל הרוכב שלפניכם; 30 סנטימטרים של הפרדה הם מרחק סביר ויעיל להתמודדות מול הרוח.

2. אוזניים כרויות

הישארו קשובים לצליל התקתוק של הפריילוף של חבריכם לדבוקה. בזמן האטה, ועוד לפני שכולם לוחצים על הבלמים, צירי הגלגל האחורי יתחילו להשמיע את רעש התקתוק האופייני. זה בדיוק הזמן להפסיק לדווש ולהיות מוכנים לבלימה.

3. איחזו בכידון במיקום הנכון

ברכיבה בתוך הדבוקה התנגדות הרוח נמוכה יותר, לכן איחזו בקרניים של הכידון ולא בחלק התחתון של הדרופים. דאגו שהידיים יהיו קרובות כל העת לידית הבלמים - למקרה בו תיאלצו לבלום בפתאומיות. אם אתם בדבוקה קטנה ובמצב שבו אתם נאלצים לאחוז בדרופים בכדי להילחם ברוח, איחזו בחלקם הקדמי, באופן שבו ידיות הבלמים ממוקמות ממש מול כף ידכם.

4. תנועות רכות

הדבוקה נעה כל הזמן וחשוב לנסות להיות חלק מהתנועה הזו, אך חשוב מאוד שלא להיות קפוצים ולחוצים, כיוון שתנועה חדה שלכם עלולה לגרום למפגש בלתי רצוי עם הרוכב המופתע שלידכם. גם פעולות כמו האצות ויציאה מהאוכף לעמידה - בצעו באיטיות וברכות.

5. הילחמו על מקומכם

אל תתפתו לרדת אל ירכתי הדבוקה - החבר'ה מאחור הם אלו שעובדים הכי קשה! הם אלו אשר אליהם מגיע ה"גל" באופן הכי משמעותי בכל האצה או האטה, ולכן הם אלו שנלחמים להישאר עם הדבוקה. בנוסף, הסיכוי להיות מעורבים בתאונה מסוג "ערימת רוכבים" - גבוה משמעותית בחלק האחורי של הדבוקה. הישארו בשליש הקדמי של הקבוצה וקחו חלק במאמץ הקבוצתי על ידי עליה קדימה ומשיכה של הדבוקה אתכם. כך גם תרוויחו אימון טוב וגם תוכלו להישמר מתאונות.

peloton riding tips 2

6. הביטו סביבכם וזהו את כיוון הרוח

רכיבה בתוך החיק החם של הקבוצה, מטשטשת את הרגישות להבנת כיוון הרוח. שימו לב לענפי העצים שסביבכם, לדגלים (בתחנות דלק יש כאלה במקרים רבים) או לחפצים מתעופפים – ונסו להבין מהיכן מגיעה הרוח. רוחות מכיוונים שונים, מחייבות התמקמות שונה בדבוקה:
• רוח פנים מוחלטת - התכנסות אל תוך הדבוקה והיצמדו ככל האפשר אל הרוכב שמלפנים - גלגל אל גלגל.
• רוח פנים\צד - השתדלו לרכוב כשהגלגל הקדמי שלכם חופף ומקביל לגלגל האחורי של הרוכב שלפניכם. אם הרוח באה מימין, התמקמו משמאל ומאחורי הרוכב הקדמי. רוח משמאל? עברו אל הצד האחורי-ימני של הרוכב הקדמי. כך תרוויחו הגנה בתנועה קדימה, וכיסוי נרחב לרוח הצד.
• רוח צד מוחלטת - נסו להתמקם במקביל לרוכבים האחרים, בצד המוגן מהרוח.
• רוח גב - הודו לאלוהי האופניים, ו"שרפו" את המסלול!

7. שימו לב לסימונים של הרוכבים שלפניכם

כבישי הארץ אינם חפים מלכלוכים, שאריות זכוכית ובורות, כך שצמיגי הכביש הדקים שלכם עלולים להתפנצ'ר בקלות. סימוני הרוכבים האחרים בדבוקה יכולים להציל אתכם מתקריות ותאונות מיותרות. בנוסף, היו חברותיים והעבירו את הסימונים אותם אתם מקבלים מהרוכבים שמלפנים, אל הרוכבים שמאחוריכם.
רכיבה מהנה ובטוחה!